Čo je to protektorovaná pneumatika?

Čo je to protektorovaná pneumatika?

Protektorovaná pneumatika existuje už desaťročia, no mnohí ľudia stále nevedia, čo presne znamená. Viete, aká je história protektorovaných pneumatík a ich súčasné využitie? Protektorované pneumatiky sú prospešné pre spotrebiteľov aj pre životné prostredie. S lepším pochopením ich výhod sa môžete zodpovedne rozhodnúť medzi nákupom nových alebo protektorovaných pneumatík.

Aká je to protektorovaná pneumatika?

Protektorovaná pneumatika je pneumatika, ktorá sa už používala, ale bola repasovaná a je pripravená na opätovné použitie. Protektorovanie pneumatík je spôsob, ako ušetriť peniaze a zdroje, ako aj predĺžiť životnosť pneumatiky.

Protektorovanie znamená vziať starú pneumatiku a dať jej nový život. Opotrebovaný behúň sa obrúsi a nanesie sa nový. Konečným výsledkom je pneumatika ako nová, ktorá môže poskytnúť rovnakú úroveň výkonu ako úplne nová pneumatika, ale za zlomok nákladov.

Existujú dva hlavné typy protektorovania – protektorovanie “za studena” a protektorovanie “za tepla”. Protektorovanie za studena je najbežnejším typom a zahŕňa použitie tvarovateľných gumových zmesí, ktoré sa nanášajú na pneumatiku ako celok. Na druhej strane pri protektorovaní za tepla sa používa vulkanizovaná guma, ktorá sa aplikuje iba na oblasť behúňa.

Oba procesy majú svoje výhody a nevýhody, ale bez ohľadu na to, ktorá metóda sa použije, všetky protektorované pneumatiky musia spĺňať prísne bezpečnostné normy predtým, ako môžu byť použité späť na cestu.

Čo je to protektorovaná pneumatika?

História protektorovaných pneumatík

História protektorovaných pneumatík siaha až do začiatku 20. storočia. V tých časoch sa pneumatiky vyrábali z prírodného kaučuku a boli veľmi drahé. Prvý zaznamenaný prípad protektorovania pneumatiky bol v roku 1908, keď francúzska spoločnosť použila formu na opravu poškodenej pneumatiky.

Dnes sa väčšina pneumatík vyrába zo syntetického kaučuku, ktorý je odolnejší a lacnejší ako prírodný kaučuk. Proces protektorovania pneumatík je však stále veľmi podobný tomu, čo bolo pred storočím. Pneumatiky sa najskôr skontrolujú, či nie sú poškodené, a potom sa pred opravou alebo výmenou vyčistia.

Behúň sa leští, aby sa odstránili všetky nedokonalosti, a potom sa aplikuje nový behúň. Nový behúň môže byť vyrobený zo syntetického alebo prírodného kaučuku.

Protektorovanie pneumatík je nákladovo efektívny spôsob, ako predĺžiť životnosť pneumatík. Je to tiež možnosť šetrná k životnému prostrediu, pretože znižuje množstvo odpadu, ktorý putuje na skládky.

Ako sa vyrábajú protektorované pneumatiky?

Protektorovaná pneumatika je pneumatika, ktorá bola opravená a potom znovu použitá. Proces protektorovania pneumatiky je nasledovný:

  1. Poškodená oblasť pneumatiky sa odstráni.
  2. Zvyšný behúň sa obrúsi, aby sa vytvoril hladký povrch.
  3. Na pneumatiku sa nanesie nová vrstva behúňa.
  4. Nový behúň sa vytvrdzuje teplom alebo chemikáliami.
  5. Protektorovaná pneumatika je potom pripravená na opätovné použitie.

Výhody protektorovaných pneumatík

Pokiaľ ide o pneumatiky, existuje niekoľko rôznych typov, z ktorých si vodiči môžu vybrať. Jednou z možností je protektorovaná pneumatika. Protektorované pneumatiky sú vyrobené zo starých pneumatík, ktoré boli opotrebované a potom boli do nich pridané nové dezény. Tento proces môže predĺžiť životnosť pneumatiky a poskytnúť vodičom množstvo výhod.

Niektoré z výhod protektorovaných pneumatík zahŕňajú:

  1. Môžu byť cenovo výhodnejšie ako nákup nových pneumatík.
  2. Protektorované pneumatiky môžu poskytnúť lepšiu trakciu ako nové pneumatiky, najmä v mokrých alebo zľadovatených podmienkach.
  3. Môžu prispieť k zníženiu environmentálneho odpadu, pretože sa staré pneumatiky namiesto likvidácie opätovne používajú.
  4. Na protektorované pneumatiky výrobca poskytuje záruku, takže si môžete byť istí ich kvalitou a výkonom.

Nevýhody protektorovaných pneumatík

Aj keď protektorované pneumatiky majú určite svoje výhody, treba si uvedomiť aj niektoré potenciálne nevýhody. Jednou z nich je, že nie všetky plášte pneumatík sú vhodné na protektorovanie – v skutočnosti je možné použiť len asi 50 % všetkých plášťov pneumatík. 

Ďalším problémom je, že protektorované pneumatiky nemusia vydržať tak dlho ako nové pneumatiky. Štúdie ukázali, že protektorované pneumatiky zvyčajne vydržia približne 40 – 60 % tak dlho ako nové pneumatiky. To znamená, že ak sa rozhodnete pre protektorované pneumatiky, možno budete musieť vymieňať pneumatiky častejšie.

Nakoniec je dôležité poznamenať, že protektorované pneumatiky môžu byť drahšie ako nové pneumatiky. Aj keď počiatočné náklady môžu byť nižšie, z dlhodobého hľadiska pravdepodobne miniete viac kvôli kratšej životnosti protektorovaných pneumatík.

Sú protektorované pneumatiky bezpečné?

Existujú určité obavy, že protektorované pneumatiky nemusia byť také bezpečné ako nové pneumatiky, ale tieto obavy sú neopodstatnené. Protektorované pneumatiky prechádzajú pred predajom prísnym kontrolným procesom a výrobcovia si za svojimi produktmi stoja. Okrem toho musia protektorované pneumatiky spĺňať rovnaké bezpečnostné normy ako nové pneumatiky.

Ak teda uvažujete o kúpe protektorovaných pneumatík, môžete si byť istí, že sú rovnako bezpečné ako nové pneumatiky.

Ako dlho vydržia protektorované pneumatiky?

Protektorované pneumatiky môžu vydržať rovnako dlho ako nové pneumatiky, ak sú správne udržiavané. Priemerná životnosť protektorovanej pneumatiky je tri až päť rokov, ale niektoré môžu vydržať až 10 rokov. Aby ste zo svojich protektorovaných pneumatík vyťažili maximum, je dôležité ich otáčať každých 8 000 km a pravidelne ich kontrolovať, či nevykazujú známky opotrebovania.

Protektorované pneumatiky sa používajú už desaťročia a môžu poskytnúť rovnaký výkon ako nová pneumatika pri nižšej cene, s ohľadom na životné prostredie.