Aké časti kolesa poznáme?

Aké poznáme časti kolesa ?

Existuje viacej časti kolesa ako vôbec niektorí z vás mohli tušiť. Auto je pre väčšinu vodičov dôležitou investíciou. Pneumatiky sú jedinou časťou, ktorou sa vozidlo dotýka vozovky. Práve preto by ste mali poznať jednotlivé časti kolesa a ich funkciu. Koleso sa skladá z pneumatiky, ráfika a náboja. Väčšina týchto komponentov má niekoľko ďalších častí, ktoré dotvárajú ich funkciu.

Časti kolesa

Prečítajte si, čo je ráfik a čo sa deje vo vnútri kolesa

Ráfik je jedna z časti kolesa, ktorá poskytuje pneumatike tvar a umožňuje jej plnenie vzduchom. Existujú stovky rôznych štýlov a farieb, takže koleso môže ladiť s vašimi predstavami. Ráfiky sa vyrábajú aj v rôznych veľkostiach, aby sa na ne zmestili väčšie alebo menšie pneumatiky podľa vašej chuti.

časti kolesa ráfik

Hlaveň ráfika

Jedna z časti kolesa je hlaveň. Hlaveň dáva pneumatike tvar a pomáha jej udržať tlak vzduchu.

Vonkajšia hrana ráfika

Vonkajšia hrana ráfika môže čeliť nárazom počas náročných jazdných situácií, keď vaše auto prejde cez výmoľ alebo nadíde na obrubník. Týmto môže dôjsť dokonca aj k jej poškodeniu.

Ráfik s padacím stredom

Ráfik s padacím stredom je typickým tvarom ráfika. Každý ráfik je vlastne padací stredový ráfik. Na aute sú namontované bezdušové pneumatiky, vďaka čomu sú ráfiky s hlbokým lôžkom jediným možným tvarom ráfika. Dôvodom použitia tohto tvaru ráfika je, že bezdušovú pneumatiku je tak možné používať bezpečne a s veľkým objemom vzduchu.

Príruby

Príruby sú okraje kolesa určené na zabránenie zbytočnému skĺznutiu pneumatiky. Príruby sa nachádzajú na oboch stranách kolesa a udržia pneumatiku na kolese aj v náročných podmienkach.

Korálky

V prírubách pneumatiky sa nachádzajú drobné guľôčky, ktoré zabezpečujú vzduchotesné spojenie s kolesom. Guľôčky alebo korálky, pomáhajú predchádzať treniu medzi týmito dvoma časťami a zabraňujú chveniu vozidla.

Montážne hrby

Hrby patria medzi menej známe časti pneumatiky. Hrby sú určené pre bezdušové pneumatiky a poskytujú správnu inštalácia pneumatiky na disk.

Náboj

V strede kruhového kolesa sa nachádza náboj. Skladá sa z brzdových doštičiek, rotorov a strmeňov, ktoré vlastne nie sú súčasťou samotného kolesa. Koleso však funguje prostredníctvom týchto mechanizmov.

Stredový otvor

Jedna z najdôležitejších častí kolesa je stredový otvor. Je to prázdny priestor v stredovej časti pneumatiky, ktorý poskytuje dostatočnú oporu na udržanie hmotnosti vášho vozidla. Je dôležité, aby boli špecifikácie a rozmery správne.

Vyberáme pneumatiky z nášho katalógu

Doska

Koleso sa skladá zo stredovej dosky, na ktorej sú otvory pre skrutky, a všetky ostatné komponenty kolesa sa k tejto doske pripevňujú. Ďalšou jej funkciou je uloženie nápravy, ktorá sa tiež pripája k doske. Rotor je pripojený k obom stranám stredovej dosky. Každá ďalšia súčasť kolesa je priamo spojená s touto stredovou doskou.

Špice

Špice sú z časti kolesa, ktoré sa nachádzajú medzi okrajom ráfika a doskou v strede kolesa. Špice podopierajú vonkajší okraj, aby sa zabránilo poškodeniu pri menších nárazoch. Existujú až tisíce rôznych konštrukcií špicov. Najpoužívanejší z nich sa skladá z 5 špicov.

Tanier

Tanier je vonkajšia časť kolesa, ktorá má 3 časti. Tanier je časť kolesa, ktorá sa rozprestiera ďalej ako špice. Niektoré kolesá majú špice zapustené dovnútra. Tieto kolesá sa nazývajú kolesá s hlbokým tanierom, pretože tento priestor sa dá využiť na predvedenie povrchovej úpravy. Čím hlbší je tanier, tým je menej odolný voči nárazom.

Kruh skrutiek

Kruh skrutiek je plocha, ktorú vytvárajú skrutky kolies. Priemer kruhu skrutky je dĺžka medzi touto plochou a označuje sa ako BCD. Počet otvorov pre závesné skrutky v kolese plus BCD tvoria to, čo sa odborne nazýva vzor skrutiek. Vzor skrutiek sa môže u rôznych výrobcov kolies a automobilov líšiť, čo sťažuje krížovú montáž kolies pre rôzne modely automobilov.

Driek ventilu

Všetky pneumatiky majú otvor na drieku ventilu, čo je miesto, ktorým sa vzduch dostáva dovnútra alebo von, aby sa pneumatika nafúkla alebo vypustila.

Stredový kryt

Úlohou stredového krytu je zakryť otvor v strede, kde sa špice disku stretávajú a chrániť tak odhalený kov pred kontaktom s nečistotami. Koleso bez stredovej krytky je stále plne funkčné, ale vďaka nej vyzerá dizajn kolesa jednotnejšie a ucelenejšie.

Otvory pre oká

Otvory pre oká sú priestory zakryté stredovým krytom, ktorý zakrýva matice kolies. Tieto matice držia koleso pohromade upevnením na skrutky na oboch stranách kolesa. Počet otvorov pre oká a vzor skrutiek sa v závislosti od výrobcu veľmi líši, pričom niektorí majú 3 alebo 4 matice pre oká a iné dokonca až 8.

Puklice

Puklice patria ku časti kolesa, ktoré sú každému dobré známe. Puklice zabezpečujú estetiku kolesa o do určitej miery by mali odolávať poškodeniu.